Lab

Get ready in time for the end of Universal Analytics in July 2023

Puhala Márk Senior PPC manager 06/05/2022

Senior PPC manager

Nemrégiben jelentette be a Google, hogy az Universal Analytics 2023 július elsejével végleg le fog állni és nem gyűjti az adatokat tovább. Helyét a Google Analytics 4 (GA4) veszi át, amely már 2019 óta elérhető és használható a digitális felületeink mérésére.

Az Universal Analytics kivezetéséig ugyan még van idő, azonban javasolt időben felkészülni és minél-előbb bevezetni a GA4-t és beépíteni a mérési ökoszisztémába. Az új rendszerrel, az átállással, a teendőkkel és a változásokkal kapcsolatosan hoztunk pár gyakorlatias információt.

Mi az a GA4 és miben más, mint az Universal Analytics?

  • Az eszközhasználati szokások (mobil eszközök térnyerése, fontosabb lett a felhasználói élmény) és a személyes adatok kezelésével kapcsolatos jogi környezet megváltozásával (cookie policy szigorodása), szükség volt egy újfajta elemzési felületre, amely alkalmazkodik az új kor kívánalmaihoz.
  • A régi rendszerrel ellentétben itt a méréseknél a fő hangsúly az eseményeken van és nem a munkameneteken. Így a hangsúly nem a felhasználón, hanem a felhasználói élményeken lesz. Fontossá vállnak az úgynevezett mikro-event mérések.
  • A felület megfelel az EU-s adatkezelési elvárásoknak, így GDPR barát. Az ip címek használata helyett geo adatok lesznek a mérés alapjai. És az EU-s állampolgárok adatai csak EU-s szervereken kerülnek majd feldolgozásra.
  • Egyszerűbben kiszűri a spam forgalmat
  • Új mérőszámok jelennek meg, amelyek inkább a felhasználói élményt emelik ki és számszerűsítik (pl: Engagement rate)
  • Sokkal pontosabb a felhasználók azonosítása, amelynek következtében megfigyelhetők lesznek majd számbeli különbségek a régi felülethez képest, hiszen egy felhasználó kisebb valószínűséggel szerepel a mérésekben többször (ennek köszönhetően egy felhasználó oldalon végzett eseményeit sokkal komplexeben lehet majd vizsgálni).
  • Saját jelentések készítéséhez egy új, felhasználóbarát, egyszerűbben kezelhető felületet kapunk többféle választható szegmenssel, dimenzióval és mutatóval.

Váltsunk időben GA4-re

Javasoljuk, hogy mindenki minél előbb vezesse be a GA4-t, melyet egy ideig párhuzamosan használhatjuk az Universal Analytics-sel. Az Universal analytics és GA4 között nincsen adatfolytonosság, ezért is érdemes minél hamarabb létrehozni, hogy minél korábban elkezdhesse gyűjteni az adatokat. (Megjegyzés: A kivezetést követően az addig összegyűjtött adatok még egy ideig (kb. 2-3 év) elérhetőek lesznek az Universal Analyticsben, így az összehasonlító elemzésekhez fel tudjuk használni.) A mielőbbi átállás melletti másik érv, hogy legyen időnk hozzászokni a GA4 logikájához, felületéhez, a lehívható adatokhoz, mert ez nagyban más az Universal anlyticshez képest.

Mi a teendőnk?

  1. Hozzunk létre GA4 tulajdont.
  2. Vizsgáljuk meg, hogy milyen új mérési lehetőségek vannak az új felületen (élményközpontú mérési pontok beállítása, új stratégia kidolgozása)
  3. Állítsuk be az esemény méréseket és teszteljük ezeket az új GA4 felületen (a Google dolgozik egy opción, hogy az előző verzióban beállított eseményeket át lehessen hozni az új felületre).
  4. Hozzunk létre olyan egyedi jelentéseket, amelyek a számunkra legrelevánsabb adatokat tartalmazzák (későbbi stratégia alkotáshoz, weboldalfejlesztéshez, stb). Ugyanis a GA4 felületén sokkal kevesebb az előre beállított jelentés (szemben a Universal Analyticsel).

Segítségre van szükséged a GA4-re való átálláshoz, a beállítások elvégzéséhez vagy a felületen nem igazodsz még ki? Keresd a Progressive-t, a digitális divíziónk Google specialistái szívesen segítenek, adnak tanácsot vagy mutatják be neked a GA4 működését, felületét.

Previous post

[[item.data.title]]

Drop us a line