Lab

Adathalmaz helyett használható eredmények: ez a Digitális Ökoszisztéma Analízis!


Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/progressive.hu/var/compiled-templates/_var_www_progressive.hu_apps_frontend_views_news_read.volt.phtml on line 29

2022.03.08

Bárhogyan is informálódjon egy cég a piacról, az biztosan nem jelent jó irányt, ha a kutatások, felmérése végeredményeképpen egy olyan, akár több ezer oldalas, vaskos anyag születik meg, amelyben nagyítóval kell keresni a konkrét megoldási javaslatokat. A problémával szembesülve a Progressive saját módszertant alkotott, mely megoldást kínál a helyzetre.

Egy márka digitális vezetője számára az egyik legnagyobb kihívás, ha a konkurensek növekedésének üteme elhúz az övé mellett – ilyenkor természetes, hogy adatokhoz nyúlva keressük a választ. Ha ez már házon belül nem megy, milliókat költhetünk felmérésekre, de ilyenkor is kétes lehet a siker.

Módszerünk megtervezése előtt láttuk, hogy a kommunikációs stratégia megtervezéséhez szükséges információk nem állnak rendelkezésre, mert sok esetben adathiánnyal küzdenek a vállalatok, vagy nincs meg az eszközkészletük az adatok stratégiát megalapozó felhasználásához” – idézi fel Szabó Áron, a Progressive Reklámügynökség Head of Digital-ja az ötpilléres Digitális Ökoszisztéma Analízis születését megelőző időket. A Progressive egy hatékony formátumot keresett, melyben az objektív adatok stratégiai javaslatcsomagot szülnek, az abban megfogalmazott tanácsok értelmezése és felhasználása pedig egyszerű.

Az üzleti megközelítés a cél

„Kezdettől az üzleti megközelítés volt a cél, hogy a stratégiai tervezéshez adjunk inputokat, ne egy háromszáz oldalas anyagot küldjünk az ügyfélnek, amivel aztán azt kezd, amit akar” – fogalmaz Szabó Áron.

Ehhez az adatelemzést nyújtott hathatós segítséget. A Digitális Ökoszisztéma Analízis a digitálisan elérhető és feldolgozható adatokat sűríti minimum öt dimenzióban, majd elemzést követően ezek alapján szolgáltat az ügyfél igényeihez passzoló megoldási javaslatokat. Az ügyfél és versenytársainak digitális márkaismertségével kapcsolatos változások, a fogyasztói érdeklődés rétegződése és szezonalitása, a userek tartalmi igényei vagy digitális elérhetősége, a konkurensek digitális és hirdetési stratégiája, az ügyfél saját digitális csatornái, illetve a közösségi médiában való jelenlét egyaránt alapja lehet ezeknek a vizsgálatoknak.

Mindez feltételes módban: az öt pillér adja a Digitális Ökoszisztéma Analízis egészét, de az ügyféligényeknek megfelelően választják ki azt, melyeket érdemes vizsgálni.

 „Ha eljössz hozzánk, felmérjük az igényeidet és megvizsgáljuk, mely pillérekre van szükség a stratégia megtervezéséhez. Lehet, hogy csak hármat fogunk felhasználni” – magyarázza Áron.

A Digitális Ökoszisztéma Analízis tehát egy skálázható módszer akár földrajzi értelemben is: ha egy ügyfél Ázsiában terjeszkedne, a Progressive képes megvizsgálni azt, milyen piaci viszonyokhoz kell ott alkalmazkodjon.

Fókuszban a FÁK régió

A 120 éves Richter Gedeon megbízásából például a FÁK régió 4 országában, Fehéroroszországban, Kazahsztánban, Üzbegisztánban és Moldovában futtatott elemzést a Progressive: a pandémia alatti korlátozó intézkedések miatt ugyanis ezen területen jelentősen visszaesett a Stopdiar hasmenés kezelésére szolgáló készítmény értékesítése.

„A forgalom esése mellett a kommunikációs csatornák is beszűkültek, a kapcsolattartás a digitális térbe helyeződött át, ami új kommunikációs stratégia kialakítását indokolta” - mondja Kis-Tóth Zsuzsa nemzetközi termékmenedzser.

Mivel egy belföldi analitikai projektben egyszer már sikerrel alkalmazták a Digitális Ökoszisztéma Analízist a cégnél, ezért a Progressive-et is meghívták a kiírt tenderbe, melyet meg is nyert a Progressive a Digitális Ökoszisztéma Analízis metodikájával, mivel módszer ígérte a legátfogóbb elemzést a fogyasztói- illetve konkurensi viselkedési dinamikákról a régiós piacokon.

„Többször dolgoztunk már a Progressive-vel és nagyon pozitív tapasztalataink voltak. A módszertan egy dolog, de fontos, hogy annak végig vitele folyamán kikkel dolgozunk együtt, milyen a szakmai felkészültségük, hozzáállásuk” – fogalmaz Zsuzsa.

A Richter tisztában volt egy új stratégia szükségességével. Az új stratégiához azonban ismerni kellett a fogyasztók online viselkedését, preferenciáikat, tartalmi igényeiket, médiahasználati szokásaikat, a vásárlói utat, illetve a konkurens márkák kreatívjait, üzeneteit, tartalmait, hirdetési stratégiáit. A Progressive az elemzés közben nemcsak a feltételezéseiket támasztotta alá, de új információkat is feltárt.

Az elemzés feltárta, hogy mely régiókban milyen erős a márka digitális márka ismertsége a konkurensekhez képest.

 

„Kiderült, hogy mindegyik vizsgált országban volt kezdeményezés digitális lábnyom letételére, készültek saját weblapok, futottak helyi kampányok, de az ezekben az országokban a lakosság nagy többsége a .ru végződésű domainek alatt elérhető tartalmakat fogyaszt, orosz nyelvű forrásokból tájékozódik” – mondja Zsuzsa.

Logikussá vált tehát egy helyi, organikus keresésekre optimalizált weboldal létrehozása, amelyen keresztül egységes és költséghatékony a kommunikáció.

 

Média-, és PR stratégiai szempontól fontos konklúzió, hogy minden vizsgált országban az orosz weboldalakat, influenszereket, portálokat keresik az emberek e témakörben.

 

Ez nem piackutatás

Áron szerint az ehhez hasonló projektekben a siker kis dolgokon múlhat, ezeket az apróságokat pedig a Progressive elemzése képes megtalálni.

„Például tegyük fel, hogy a gyerekek fontos célcsoportot jelentenek, készítményünkből létezik szuszpenzió változat is, melyet nekik szánunk, de az érdeklődés adatokból azt látjuk, ezt az adott országban mégsem ismerik vagy keresik az emberek. Ha ebben a szegmensben szeretnénk erősíteni, akkor arra a stratégiánkban is figyelni kell” – fogalmaz.

 

Az eddigi kommunikáció hatékonyságát, a konkurensek piaci helyzetét jól mutatja a Stopdiar és a versenytársak digitális márkaismertségének változása.

 

A Digitális Ökoszisztéma Analízis ára projektfüggő, hisz bárhol, bármikor bevethető. Elkészítésének ideje is függ a projekt volumenétől: három hét és két hónap közt készül el az analízis.

Az átadott dokumentum mélysége és részletessége az ügyfél választása szerint alakul. De mindenképpen a döntés és a stratégiai tervezés szempontjából fontos következtetések és javaslatok szerepelnek benne egyszerűen hasznosítható és célorientált formában.

„Fontos, hogy a módszertanunk nem helyettesíti a teljes körű piackutatást, de gyors és alacsonyabb a költsége, digitális adatokon alapuló kutatási alternatívát nyújt a döntéshozóknak a stratégiai döntések megalapozásához” – mondja Áron.

Következő cikk

[[item.data.title]]

Előző cikk

[[item.data.title]]

Váltanál?