A digitális térben a márkánk hosszú távú, konzekvens építkezéséhez elengedhetetlen a stratégiai tervezés, mely az erőforrásainkra „méretezett” digitális ökoszisztéma megteremtésének és működtetésének alapja – ahogy arról a cikk első részében írtunk.
A digitális stratégia azonban önmagában nem garancia, hatását, validitását folyamatosan figyelnünk, monitoroznunk kell. A hatékony, megalapozott és a változásokra reagálni, adott esetben megújulni képes kommunikáció megvalósításához kiemelten fontos, hogy tisztában legyünk a digitális aktivitásunk hatásaival és ismerjük usereink viselkedésének jellemzőit az online térben.
Cikksorozatunk második részében a mérésekkel és a felhasználói viselkedések elemzésének jelentőségével foglalkozunk.
Mérési stratégia
Az online-ban az a jó, hogy minden mérhető – halljuk gyakran ezt az elcsépelt frázist. Való igaz, tényleg nagy előnye az online kommunikációnak, hogy pontosabban mérhető, mint az offline megoldások, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy sok márka nem használja ki a mérhetőség adta lehetéseket.
Emellett azt is sokszor tapasztaljuk, hogy hiányzik a „mérés-központú” gondolkodás, a mérési megközelítés nem megfelelő: túl későn, a tervezési fázis végén kerül szóba egyáltalán a mérés témaköre: „most készült el a weboldalam, állítsd már be gyorsan a mérést”. És erre jön ilyenkor csípőből a kérdés: ok, de mi a célod a méréssel, mit szeretnél mérni, miért ezt akarod mérni? És pár kör egyeztetés után az következni, hogy jön a mérési szakértő a javaslataival, amelyhez viszont át kell tervezni a weboldalt: fölösleges plusz körök, grafikai, fejlesztési, projektmanageri munkaórák és persze plusz idő, pénz.
Két jótanács:
- Használd ki a mérésben rejlő lehetőségeket és mérj, amit csak tudsz.
- Legyen mérési stratégiád: Jobban jársz, ha már a tervezési folyamat legelejétől – legyen az akár weboldaltervezés, kampánytervezés, stb. – „mérési szemüvegen” keresztül nézed a projektet és gondolsz a mérésekre is.
Mindebbe persze bevonhatsz mérési szakértőt, viszont nélküled nem megy semmire: csak Te tudod megmondani, hogy melyek a stratégiai céljaid, milyen adatok fontosak számodra, mit miért szeretnél mérni. A mérési specialista majd megmondja, hogy mindez hogyan valósítható meg.