Lab

Digitalizáció 2. – jó irányba haladok? - Mérések, elemzések

Digitalizáció 2. – jó irányba haladok?   - Mérések, elemzések

Szabó Áron Head of Digital 2021.04.09

Head of Digital

A digitális térben a márkánk hosszú távú, konzekvens építkezéséhez elengedhetetlen a stratégiai tervezés, mely az erőforrásainkra „méretezett” digitális ökoszisztéma megteremtésének és működtetésének alapja – ahogy arról a cikk első részében írtunk.

A digitális stratégia azonban önmagában nem garancia, hatását, validitását folyamatosan figyelnünk, monitoroznunk kell. A hatékony, megalapozott és a változásokra reagálni, adott esetben megújulni képes kommunikáció megvalósításához kiemelten fontos, hogy tisztában legyünk a digitális aktivitásunk hatásaival és ismerjük usereink viselkedésének jellemzőit az online térben.

Cikksorozatunk második részében a mérésekkel és a felhasználói viselkedések elemzésének jelentőségével foglalkozunk.

Mérési stratégia

Az online-ban az a jó, hogy minden mérhető – halljuk gyakran ezt az elcsépelt frázist. Való igaz, tényleg nagy előnye az online kommunikációnak, hogy pontosabban mérhető, mint az offline megoldások, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy sok márka nem használja ki a mérhetőség adta lehetéseket.

Emellett azt is sokszor tapasztaljuk, hogy hiányzik a „mérés-központú” gondolkodás, a mérési megközelítés nem megfelelő: túl későn, a tervezési fázis végén kerül szóba egyáltalán a mérés témaköre: „most készült el a weboldalam, állítsd már be gyorsan a mérést”. És erre jön ilyenkor csípőből a kérdés: ok, de mi a célod a méréssel, mit szeretnél mérni, miért ezt akarod mérni? És pár kör egyeztetés után az következni, hogy jön a mérési szakértő a javaslataival, amelyhez viszont át kell tervezni a weboldalt: fölösleges plusz körök, grafikai, fejlesztési, projektmanageri munkaórák és persze plusz idő, pénz.

Két jótanács:

  1. Használd ki a mérésben rejlő lehetőségeket és mérj, amit csak tudsz.
  2. Legyen mérési stratégiád: Jobban jársz, ha már a tervezési folyamat legelejétől – legyen az akár weboldaltervezés, kampánytervezés, stb. – „mérési szemüvegen” keresztül nézed a projektet és gondolsz a mérésekre is.

Mindebbe persze bevonhatsz mérési szakértőt, viszont nélküled nem megy semmire: csak Te tudod megmondani, hogy melyek a stratégiai céljaid, milyen adatok fontosak számodra, mit miért szeretnél mérni. A mérési specialista majd megmondja, hogy mindez hogyan valósítható meg.

Userek viselkedésének elemzése.

A mérési-analitikai eszközöknek köszönhetjük, hogy a userek viselkedését tudjuk mérni, vizsgálni elemezni az online térben. (Természetesen csak akkor, ha megfelelően be van állítva minden mérésünk.) Nők vagy férfiak vásárolnak leggyakrabban a webshopomon / látogatják legtöbbet a brandsite-ot? Honnan érkeznek vásárlóim? Melyik cikket olvassák a legtöbben? Milyen idősávban látogatják a legtöbben a weboldalamat? Melyik kommunikációs csatornám teljesít a legjobban? Milyen utat járnak be a weboldalamon a fogyasztók? Könnyen megtalálják a kapcsolatfelvételi/ajánlatkérési lehetőséget? Miért nem vásárolnak, miközben alacsony a visszafordulási arány és sok időt töltenek az oldalon? Mi iránt érdeklődnek online a számomra releváns témában az emberek, mire keresnek? Mekkora a márkám digitális márkaismertsége?

Ugye ismerősek ezek a kérdések?

Rendelkezésünkre állnak digitális eszközök, amelyek segítségével kinyerhetők azok az adatok, amelyek elemzése és a megfelelő következtetések levonása után megválaszolhatjuk ezeket a kérdéseket és elemezhetjük a fogyasztók viselkedését. Ezen eszközök segítségével részben a saját historikus adatainkat, részben pedig a tágabb online környezetről származó adatokat gyűjthetünk és dolgozhatunk fel. A célunk mindegyikkel ugyanaz: jobban megértsük a fogyasztóinkat/potenciális fogyasztóinkat és segítsenek a stratégiai tervezésben, a megfelelő csatornák és eszközök kiválasztásában.

Sok alapvető eszköz már most sok márka kelléktárában megtalálható vagy ingyenesen hozzáférhető – pl. Google Analytics, Search Console, Hot Jar, Google Trends -, így különösebb beruházást sem igényel, csak kezdjétek el őket használni/kicsit máshogyan használni.

Ezzel a két rövid cikkel célunk elsősorban a gondolatébresztés és a gondolkodásmód megmutatása volt, mely tapasztalatunk alapján segíthet a digitális világban megtalálni a helyes és hatékony utat.

Fontos, hogy ezen az úton megfelelő partnerekkel dolgozz együtt, akik integráltan tudnak a márkádban gondolkozni és megfelelő szakmai támogatást tudnak nyújtani a márka digitális ökoszisztémájának kialakításában.

Következő cikk

[[item.data.title]]

Előző cikk

[[item.data.title]]

Írj nekünk