Nem mondunk azzal nagy újdonságot, hogy a COVID-19 milyen hatalmas mértékben erősítette fel az online megoldások jelentőségét . (Ha valamilyen pozitívumot kell megfogni ebben a vírushelyzetben, ez mindenféleképpen az.) A kényszerűség mindenkit erőltetett digitalizációra, ill. a digitalizációs törekvéseik felgyorsítására. Olyan márkák is digitális megoldásokhoz nyúltak, akik kommunikációjában ez korábban nem kapott jelentős szerepet.
Viszont nem mindegy, hogy egy márka hogy indul el /folytatja a kezdeti lépéseket ezen a digitális úton. Jogosan merülhetnek fel a következő kérdések a cégek kommunikációs szakembereiben, márkamenedzsereiben:
Jó irányba tartok?
Vajon, azokat a csatornákat használom, amelyek a számomra a legmegfelelőbbek?
Hatékonyan érem el a célközönségemet online?
Sikerült a weboldalamon átadnom minden a célcsoportomat érdeklő információt?
A webshopom/ weboldalam tényleg megfelelően szolgálja ki a céljaimat és megfelel a fogyasztóim igényeinek?
Tisztában vagyok azzal, hogy viselkedik az online térben a célközönségem?
Hogyan tudom a forgalmamat növelni úgy, hogy közben a hirdetési budget-em nem lesz több?
Valószínűleg még oldalakat lehetne teleírni hasonló kérdésekkel. Nem lehet minden kérdést megválaszolni ekkora terjedelmében (több lexikonnyi tartalmat lehetne róla írni), ezért két részes cikksorozatunkban inkább pár olyan alapvetést fogalmazunk meg, amelyek segíthetnek a gondolkodásban és abban, hogy biztos lábbal haladjon a márka az online úton.
Az első részben a stratégiával és a digitális ökoszisztéma felépítésével foglalkozunk.
Digitális stratégia – a megfelelő digitális ökoszisztéma kialakításának alapja
A digitális marketing számos lehetőséget kínál, amelyen keresztül elérheted a célközönséget, százával állnak rendelkezésre a munkádat megkönnyítő szoftverek, amelyek automatizálnak, adatot gyűjtenek és elemeznek, szép grafikonokat készítenek, helyetted dolgoznak és az ügynökségek is hirdetési lehetőségek és digitális megoldások tucatjait kínálják.
Mielőtt fejest ugranál ezekbe a lehetőségekbe (megbabonázva a színes infografikáktól és hatékonyságnövelést ígérő mutatóktól), ne feledkezz meg az alap kérdéseket feltenni magadnak. Hol is tart most a márkád és mi is a célod a digitális térben. Miért vagy jelen online? Mire szeretnéd használni az online eszközöket, mit akarsz elérni? Hol van jelen a célközönséged? Jelenleg hol talál meg a célközönséged? Mekkora a márkád digitális márkaismertsége? Mekkora budget van a kezedben? És még sorolhatnánk…
A lényeg, hogy a stratégiai tervezésnek - ahogy a marketing minden területén - az online marketingben is meg kell előznie a taktikai lépéseket, hiszen ez hatással van a kommunikációd minden szintjére és csak így tudsz koherens kommunikációt folytatni, amelyben mindennek megvan a pontos helye és szerepe, így tudod kihasználni maximálisan a csatornákban rejlő szinergiákat. Ez egy olyan elsőre egyszerűnek tűnő területen is fontos, mint a social media kommunikáció, hiszen csak akkor tudsz hatékony social kommunikációt folytatni, ha tudod, hogy miért is csinálod, milyen célt szolgál.
A stratégiában a digitális ökoszisztémád minden eleme a helyére kerül, mindegyiknek önálló célja lesz, de mindegyik ugyanazt a magasabb kommunikációs célt fogja szolgálni. Fontos, hogy ne viselj szemellenzőt, amikor a digitális térben gondolkozol és tartsd fél szemed az offline csatornákon és ne feledkezz el a kapcsolódási pontokról, szinergiákról. A jó digitális stratégiával időt, rossz döntéseket, feleslegesen elköltött pénzt spórolhatsz magadnak.
A stratégia kidolgozásába természetesen érdemes lehet bevonni szakértőt/ügynökséget, de nagyon fontos, hogy magától semmilyen szakértő sem fog tudni stratégiát készíteni, Te is kellesz hozzá és mindenekelőtt az, hogy megválaszold magadnak az alapvető kérdéseket.