Nemrégiben jelentette be a Google, hogy az Universal Analytics 2023 július elsejével végleg le fog állni és nem gyűjti az adatokat tovább. Helyét a Google Analytics 4 (GA4) veszi át, amely már 2019 óta elérhető és használható a digitális felületeink mérésére.
Az Universal Analytics kivezetéséig ugyan még van idő, azonban javasolt időben felkészülni és minél-előbb bevezetni a GA4-t és beépíteni a mérési ökoszisztémába. Az új rendszerrel, az átállással, a teendőkkel és a változásokkal kapcsolatosan hoztunk pár gyakorlatias információt.
Mi az a GA4 és miben más, mint az Universal Analytics?
- Az eszközhasználati szokások (mobil eszközök térnyerése, fontosabb lett a felhasználói élmény) és a személyes adatok kezelésével kapcsolatos jogi környezet megváltozásával (cookie policy szigorodása), szükség volt egy újfajta elemzési felületre, amely alkalmazkodik az új kor kívánalmaihoz.
- A régi rendszerrel ellentétben itt a méréseknél a fő hangsúly az eseményeken van és nem a munkameneteken. Így a hangsúly nem a felhasználón, hanem a felhasználói élményeken lesz. Fontossá vállnak az úgynevezett mikro-event mérések.
- A felület megfelel az EU-s adatkezelési elvárásoknak, így GDPR barát. Az ip címek használata helyett geo adatok lesznek a mérés alapjai. És az EU-s állampolgárok adatai csak EU-s szervereken kerülnek majd feldolgozásra.
- Egyszerűbben kiszűri a spam forgalmat
- Új mérőszámok jelennek meg, amelyek inkább a felhasználói élményt emelik ki és számszerűsítik (pl: Engagement rate)
- Sokkal pontosabb a felhasználók azonosítása, amelynek következtében megfigyelhetők lesznek majd számbeli különbségek a régi felülethez képest, hiszen egy felhasználó kisebb valószínűséggel szerepel a mérésekben többször (ennek köszönhetően egy felhasználó oldalon végzett eseményeit sokkal komplexeben lehet majd vizsgálni).
- Saját jelentések készítéséhez egy új, felhasználóbarát, egyszerűbben kezelhető felületet kapunk többféle választható szegmenssel, dimenzióval és mutatóval.
Váltsunk időben GA4-re
Javasoljuk, hogy mindenki minél előbb vezesse be a GA4-t, melyet egy ideig párhuzamosan használhatjuk az Universal Analytics-sel. Az Universal analytics és GA4 között nincsen adatfolytonosság, ezért is érdemes minél hamarabb létrehozni, hogy minél korábban elkezdhesse gyűjteni az adatokat. (Megjegyzés: A kivezetést követően az addig összegyűjtött adatok még egy ideig (kb. 2-3 év) elérhetőek lesznek az Universal Analyticsben, így az összehasonlító elemzésekhez fel tudjuk használni.) A mielőbbi átállás melletti másik érv, hogy legyen időnk hozzászokni a GA4 logikájához, felületéhez, a lehívható adatokhoz, mert ez nagyban más az Universal anlyticshez képest.
Mi a teendőnk?
- Hozzunk létre GA4 tulajdont.
- Vizsgáljuk meg, hogy milyen új mérési lehetőségek vannak az új felületen (élményközpontú mérési pontok beállítása, új stratégia kidolgozása)
- Állítsuk be az esemény méréseket és teszteljük ezeket az új GA4 felületen (a Google dolgozik egy opción, hogy az előző verzióban beállított eseményeket át lehessen hozni az új felületre).
- Hozzunk létre olyan egyedi jelentéseket, amelyek a számunkra legrelevánsabb adatokat tartalmazzák (későbbi stratégia alkotáshoz, weboldalfejlesztéshez, stb). Ugyanis a GA4 felületén sokkal kevesebb az előre beállított jelentés (szemben a Universal Analyticsel).
Segítségre van szükséged a GA4-re való átálláshoz, a beállítások elvégzéséhez vagy a felületen nem igazodsz még ki? Keresd a Progressive-t, a digitális divíziónk Google specialistái szívesen segítenek, adnak tanácsot vagy mutatják be neked a GA4 működését, felületét.