Szerző:
Szabó Orsolya
Cikksorozatom első részében említettem, hogy 15 éve dolgozom a Progressive-nél. Megígértem, hogy elmesélem, hogy mi tart itt ilyen régóta, és mit szeretnék átadni az utánam következő generáció tagjainak is. Mert igen, ez alatt az idő alatt generációk jöttek és mentek, és bár sok minden változott, egy dolog biztos: a reklámszakma sosem unatkozik. Főleg akkor nem, ha különböző életkorú, gondolkodásmódú és tempójú kollégáknak kell együtt dolgozniuk.
Kétségtelen, hogy a minőségi munkához szükség van a swipe generáció lendületére és szemléletmódjára, és a veteránok tapasztalataira is. Ezért mostanában egyre többet beszélgetünk arról, hogyan lehet megtartani a Z generációsokat, és hogyan tudnak együttműködni az idősebb kollégákkal. A válasz nem egyszerű, de mi a Progressive-nél nem riadunk vissza az összetett kérdésektől.
Más világban nőttek fel, máshogy működnek
A mai huszonévesek már a digitális kor szülöttei. Ők a telefonkészüléket nem telefonálásra használják elsősorban, hanem üzenetküldésre, appozásra, multitaskingra. Számukra egy Messenger-üzenet is sokszor természetesebb kommunikációs forma, mint egy telefonhívás, nem is szólva egy ügyfélmegbeszélésről vagy személyes prezentációról.
Mi ezzel nem küzdünk, hanem foglalkozunk vele. Sosem gondoltam volna, hogy a junior projektmenedzsereinknek például azt kell megtanítanunk, hogyan kell felhívni az ügyfelet. Ebben is segítünk nekik, akár úgy is, hogy együtt beülünk a tárgyalóba, és élőben hallgatja végig, mi hogyan beszélgetünk velük egy hívásban. Mert hisszük, hogy a tanulás nem elvárás, hanem lehetőség, és ha ügyesen csináljuk, akkor egyszerre érjük el, hogy a fiatal kollégáink fejlődnek és velünk is maradnak.
Insta-kompatibilitás és azonnali sikerélmény
A Z generáció számára az egyik legfontosabb szempont, hogy egy adott helyzetben hogyan érzik magukat. Hasznosnak érzik-e magukat és a munkát, amit végeznek, kapnak-e élményt, visszajelzést, inspirációt? Mennyire „insta-kompatibilis” a környezet, ahol dolgoznak, fognak-e tudni innen menő képeket feltölteni a social mediába? Ezek alapján döntenek, gyorsan, impulzívan, sokszor azonnal.
Ugyanígy fontos az is, hogy a fiatal kollégák szinte azonnali visszacsatolást és gyors előrelépést szeretnének. A lassú karrier, amilyen nekem is volt, nekik már nem pálya. Nem akarnak éveket várni egy előléptetésre, mint például én annak idején (a Progressive-hez Account managerként érkeztem, 6 év múlva lettem Client service director, és 9 év múlva Partner). Ezért nekünk kell újragondolni a fejlesztési útvonalakat, a belső visszajelzési rendszert, és a vezetői attitűdöt is.
Egészen máshogy tekintenek egy állásra: ez nem egy kifizetőhely, vagy a karrierút egy állomása, hanem az identitásuk kifejezésének eszköze. És ez nem baj, csak más. Megértést és rugalmasságot kíván a vezetők részéről. Mi ezt nem tudjuk – és nem is akarjuk – figyelmen kívül hagyni. Nem lehet az egész céget fenekestül felforgatni, de azt igenis lehet, hogy tudatosan alkalmazkodunk, ahol csak tudunk.
A kiválasztásnál első a kémia
Kiválasztási folyamatunk alapos, háromkörös. Az első találkozásnál az számít, hogy megvan-e a kémia. Az, hogy milyen ember ül velünk szemben, hogyan gondolkodik, milyen értékrend mentén működik. A szakmát ugyanis meg lehet tanítani, de a hozzáállás, a jellem nem fog változni, ezért erre különösen figyelünk.
És nem csak a friss belépőknél: a vezetők fejlesztése is kulcskérdés. Mert ha ugyanazokat a sémákat, ugyanazokat az elvárásokat alkalmazzuk egy új generációra, amik 10 éve még működtek, az ma már garantáltan nem lesz elég. Nem „engedékenyebbnek” kell lenni, hanem okosabban, személyre szabottabban, motivációra hangoltan vezetni.
Hidat építünk a generációk között
A legfiatalabb kollégánk 21 éves, a legidősebb közel 60, és mégis működik a közös munka. Nem véletlenül. Rengeteget dolgozunk azon, hogy hidat építsünk a generációk között, méghozzá mindkét irányba.
A fiatalok felé mentorálással, türelemmel, a digitális gondolkodásuk és az erősségeik felismerésével fordulunk. Az idősebb kollégákat pedig segítjük abban, hogy ne elutasítsák, hanem megértsék a juniorok működését. Itt nincs „régen minden jobb volt” nosztalgia, csak közös fejlődés.
Ezen az úton nagy szerepe van a belső coachunknak, Kontra Diának, akivel folyamatos párbeszédben vagyunk. Győri Ildikó külső szervezetfejlesztővel pedig együtt dolgozunk a vezetőink szemléletformálásán, amire szükség van, hiszen nem lehet és nem is szabad ugyanazt a mércét alkalmazni mindenkire.
Miért maradnak, akik maradnak?
Az, hogy valaki visszajön hozzánk egy másik munkahely után, nálunk nem ritka. Lehet, hogy máshol sokkal színesebb, dizájnosabb az iroda, vagy van menő csocsóasztal, de amit mi kínálunk, az valódi: szakmai fejlődés, átlátható rendszer, támogató közeg. És igen, olyan vezetők, akik tényleg foglalkoznak az embereikkel.
A Z generációt hajtja a kíváncsiság, az új és még újabb megtapasztalása. Nem tagadjuk, tőlünk is voltak, akik elmentek, és voltak, akik visszajöttek. Egyre többször halljuk vissza: „Sehol máshol nincs olyan visszajelzés, olyan teljesítménymenedzsment-rendszer, mint nálatok.”
A jövő generációját nem elég felvenni, nevelni és motiválni is kell
A reklámszakmában nem opció, hogy kihagyjuk a juniorokat. Egyszerűen muszáj gondoskodnunk az utánpótlásról, és felelősséggel tartozunk érte, hogy a fiatalokat ne csak betanítsuk, meg is tartsuk. Ez pedig csak akkor megy, ha a tudásuk mellett az értékrendjüket is elismerjük. Megértjük, hogy ők már nem hierarchiában, hanem kapcsolódásban gondolkodnak.
És végül: miért imádom ezt a helyet 15 éve?
Mert nem csak a munkahelyem, hanem a Progressive az életem része. Itt mindig kihívásokat, motivációt és bizalmat kaptam. Meghallgattak, nyitottak voltak az ötleteimre, egy idő után nem csak szakmai, hanem szervezeti síkon is. Amikor azt gondoltam, hogy innen nincs feljebb, megmutatták nekem, hogy de, van. Erre a csapatra 15 éve vakon számíthatok, a Progressive-nél megvalósíthattam önmagam.
A jelenlegi reklámszakmát nem egy generáció formálja, hanem legalább három. Érdemes hát szót értenünk egymással. Mi pedig pont ettől vagyunk Progressive.
Amit most olvastál, az cikksorozatunk 2. része volt. Célunk, hogy bemutassuk, mit jelent ma Progressive-nek lenni – szakmailag, emberileg egyaránt. És ha az ügyfél, a munkatárs, vagy épp egy junior projektmenedzser azt mondja: “Végre egy hely, ahol értik, hogy nem csak a határidő fontos”, akkor már megérte elindítanunk.
Kövesd a sorozatot! Hamarosan érkezik a folytatás, érdemes lesz visszatérni!