Szerző: dr. Buzási Bence
Cikksorozatunk előző részében a 25 éves Progressive folytonos megújulásáról írtam, mostanra pedig az AI-hoz fűződő viszonyunk bemutatását választottam. A mesterséges intelligencia ma hot topic – talán nem is eléggé hot - , de amikor ez a nagy robbanás megtörtént, akkor mi már egyáltalán nem voltunk szüzek. Nem most csatlakoztunk a trendhez, sok tekintetben elébe mentünk. Ez a technológiai nyitottság azóta is meghatározza a gondolkodásunkat.
2009-óta foglalkozunk AI-megoldásokkal
16 évvel ezelőtt olyan POS rendszert fejlesztettünk a Vodafone számára, amely arc alapján képes volt meghatározni az életkort és a nemet, és az alapján testre szabni az üzeneteket. Még ugyanebben az évben viselkedésre kuponnal reagáló áruházi installációkat hoztunk létre az Unileverrel. Persze abban az időben még korlátozottak voltak a lehetőségek és ezek inkább játéknak számítottak, mintsem megbízható targetáló eszközöknek. Akkoriban sokat mondogattuk, hogy ez a jövő, mindenki arról beszélt, hogyan teszik majd könnyebbé az életünket az okos-rendszerek. Mostanra viszont egyértelmű: a jövő megérkezett, az AI a jelenünkké vált.
Nem konkurens, nem csodaszer, hanem kötelező eszköz
Számunkra a mesterséges intelligencia nem különálló látványosság, hanem integrált része a mindennapi működésünknek. Sokan azt gondolják, az AI egyenlő a ChatGPT-vel. Pedig ez jóval több ennél. Szinte minden munkaterületünkön jelen van, pl. a kreatív feladatokban, a projektmenedzseri munkában, a kutatómunkában és a fejlesztésben is használjuk.
Miközben érdemes tisztában lenni a veszélyeivel, hátrányaival, és azzal, hogy hogyan lehet visszaélni vele, a hatékony AI-használat kézzelfogható előnyt jelent minden ember és így minden üzleti vállalkozás számára. Mik ezek? Pl. gyorsabb átfutási időkkel lehet számolni, ezért ugyanolyan idő- és pénz keretből minőségibb outputot lehet előállítani vagy hatékonyabb csapat szerkezetben, gördülékenyebb workflowban lehet dolgozni. Ezért gondolom, hogy a hype talán nem is elég nagy ma a témában, vagy talán nem a megfelelő módon beszélünk róla, mert társadalmi szinten sokkal lassabban reagáljuk le az AI jelenlétét, mint kéne: sokan tartanak tőle, vagy egyszerűen nem gondolják végig, hogyan hat az életükre és ezért ignorálják. Pedig mindenkinek kísérleteznie kéne vele, különben lemarad - mintha nem használna számítógépet, vagy a netet.
Progresive LAB, ahol bárki kísérletezhet
Nálunk ezért van a LAB. A technológiai kíváncsiság nemcsak a vezetői szemléletben jelenik meg, hanem szervezeti szinten is. Külön innovációs műhelyt működtetünk Progresszív LAB néven, ahol bárki kipróbálhatja az új technológiákat, eszközöket és ötleteket. A LAB keretein belül fejlesztünk például interaktív kiállítási- vagy rendezvény elemeket, de itt oldjuk meg az unalmas folyamataink hibamentes automatizációját is.
Az eszköz lehet AI, de akár bármilyen más újdonság is, ami segít hatékonyabbá, izgalmasabbá tenni a munkánkat. A LAB ereje éppen abban rejlik, hogy mindenki – házon belül és házon kívül is – megtalálhatja benne a saját innovációs lehetőségeit.
Allee Alíz
Fontosnak tartom, hogy a clickbait címeken túlmutatóan beszéljünk a AI-ról, ezért is vagyok nagyon büszke az Allee Bevásárlóközpont tavaszi kampányára. A kampány egyik eleme egy kreatív demonstráció volt arra, hogy amit korábban a jövő technológiájának tartottunk, az ma már valóság. Ideje róla komolyan beszélgetni. Év elején - megelőzve a hype-ot - egy teljes egészében mesterségesen generált virtuális influenszert hoztunk létre a LAB-ben, aki az Allee Alíz nevet kapta. Alíz egy nem létező karakter, aki videókat posztol, ajánl, beszélget, sőt kutyát is sétáltat, mindezt a bevásárlóközpont saját csatornáin. A célunk vele is az volt, hogy megmutassuk: valóban olyan az életünk ma, mintha egy sci-fiben lennénk, nem mehetünk el csukott szemmel a forradalmi változások mellett. Emellett továbbra is dolgozunk együtt ember-influenszerekkel.
Az (is) AI csak felelősséggel működik jól
Nem vagyunk naivak a technológiával kapcsolatban. Tudjuk, hogy a mesterséges intelligencia komoly etikai kérdéseket is felvet, amiket nem lehet félvállról venni. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy ha a felszínen tartjuk a témát és minél több ember szerez tapasztalatot vele, annál valószínűbb, hogy eloszlanak az ezzel kapcsolatos félelmek és pozitív lesz a végkifejlet.
Amit most olvastál, az cikksorozatunk 2. része volt. Célunk, hogy bemutassuk, mit jelent ma Progressive-nek lenni – szakmailag, emberileg egyaránt. És ha az ügyfél, a munkatárs, vagy épp egy junior projektmenedzser azt mondja: “Végre egy hely, ahol értik, hogy nem csak a határidő fontos”, akkor már megérte elindítanunk.
Kövesd a sorozatot! Hamarosan érkezik a folytatás, érdemes lesz visszatérni!